Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Wednesday 20 April 2011

Saya Tak Hisap Rokok

Bunga Api
Kali terakhir saya merokok ialah pada umur 7 tahun. Masa itu main bunga api sangat best. Dia punya best memang tak puas sehinggalah selepas bunga api habis di bakar, saya akan ambil kesempatan untuk menghisap asap yang keluar dari tempat pemegang bunga api tersebut dan menghembuskan asap keluar layaknya seperti orang menghisap rokok. Ya, itulah kali terakhir saya hisap rokok! Eh! bukan rokok ekh? hehehe!

Sebenarnya member-member saya lah yang mendorong saya tidak menghisap rokok. Sejak kecil sehingga masuk IPTA, saya berkawan dengan orang yang tidak menghisap rokok walaupun arwah ayah saya sendiri juga menghisap rokok. Memang kuat betul pengaruh kawan kan? Maklumlah.. fikiran masa tu masih mentah.. ikut je apa orang buat.. hehe

Berbeza pada situasi sekarang, hampir semua rakan sekerja saya menghisap rokok. Waktu lunch hanya makan rokok sudah memadai. Oh! tidak! saya tidak sesekali akan terpengaruh sebab fikiran saya sudah boleh menilai yang mana baik atau buruk. 

Moral of the story : 
  1. Pandai memilih kawan. Tak pandai pun takpe, janji pandai menilai yang mana baik atau buruk.
  2. Jangan menghisap rokok, walaupun saya tahu amat sukar kepada perokok tegar untuk berhenti. Kalau tak rokok, rasanya macam tak makan nasi sehari! Langkah terbaik untuk berhenti, hisaplah bunga api! :P

33 comments:

Unknown said...

goood.....teruskan usaha untuk menjadi non-smoker gentleman....fighting~

Aidanatasya said...

Salam dik..
Bgsla klu adik tak merokok..

Nurul Lalala said...

bagus3..susah nak cari laki yg tak merokok ni~

izwanyusof said...

sejak skolah lagi aku tak leh kalau bau rokok ni.. cukup tak suka.. ada je dak2 ni suh try,tapi no point r. kalau smoking habis duit tu..

#ada satu contest menarik dari 2dayblogger. jemput join..

decrewz said...

Ha3.. Nak isap bunga api ssh, kena tunggu time raya...

Jai dah isap rokok sejak umur 13 tahun.. Sekarang dah 27.. Macamna nak brenti... Alat atau ubat kat pasaran sekarang x blh buatkan Jai berenti.. Cara mudah, eh silap cara ssh, semangat yang kuat untuk berenti.. Ubat / alat jual kat pasaran kata boleh berenti merokok tu tipu sebenarnya untuk perokok tegar macam Jai.. Mmg xde effect... Nak berenti rokok cara mudah pulak, duduk kat bulan, xde pengaruh..ha3

Woofer Storm said...

bagu bro..kena kuatkn minda kita,ketegasan kita bila kata tidak..

*sy dulu merokok time skola men,then masuk ipts dah insaf..bila dapat kwan,semua kwn lagi teruk kat ipts..bukn je siap mrokok,mnm perkara biasa..tapi itulah kita,walaupun kawan,,.jika kita kuat,insyallah takkan terikut...

nur aisya humaira said...

waaa,bagusnye fir tk hisap rokok..
tumbs up laa, susah benor nk jumpe laki tk hisap rokok skang..:)

Muhd Iqbal Samsudin said...

saya terlalu anti dengan asap rokok ni, meluat betul !!!

"Lebih Baik Hang Jual Rokok !!! "

Santan Berlada said...

ak lak last skali time darjah 6...
ak roko time tu saje2 x der sape pon pengaruh... hehe

masuk ting 1 sampai skrg dh x rokok...

moral : x der sape leh ubah diri kite klo bukan diri kite sendiri...^^

hawiz said...

aku tak penah isap roko...nice entry........

Firdaus Kasim said...

Chempaka : thanks 4 ur support ya

Kak Aida : wslm.. thanks kak

Nurul : betul tue.. one in a million taw.. hehe

Izwan : sma la dgn aq.. sesak nafas wei.. ok nnti aq usha

Jai : wah, dah lama tue.. kira otai nie.. haha.. senang je jai nk berhenti, beli rokok tiruan. Dia bukan rokok tapi rasa mcm hisap rokok

Woofer : thanks.. betul kan aq ckp.. pengaruh kawan punya pasal..

Aisya : thanks awk

Iqbal : sama la

Sham : biasalah tue..nk cuba2 kan.. haha

Firdaus Kasim said...

hawiz : bagus2

Farhana Jafri said...

bgus la tu xhisap rokok.. sng cari calon isteri.. muehehehe..

jemput singgah ANASAURUS :)

Anyyss Shuhaimi said...

Bagus2..teruskan jihad anda.. :)

AdaAkuKesah said...

betul la.. pandai pilih kawan memang bagus.. aku pulak hisap rokok.. susahnya nak buang tabiat ni..

P/S: wah! ranking nro turun dengan mendadak ye.. tak spam alexa kan? hehe.. saje je tanye..

Ceqla said...

http://www.penanti.com/hosting-domain-pilihan-anda/

ha, katakan TIDAK! pandai pilih kawan memang bagus..

cik azeya said...

tak merokok itu kool. tahniah encik firdaus. :)

Firdaus Kasim said...

Farhana : npe, kalo org merokok susah nk cari calon isteri ekh?

Anyss : terima kasih ya

Kisah : spam alexa mcmana? aq x reti

Ceqla : hehe.. taw x pew

Azeya : yekew cool?

fisa othman said...

bau asap rokok bikin sesak nafas...

anim harizah said...

adik badik aku xmrokok.
hubby aku pun xmerokok.
even bpk aku merokok adik2 aku x merokok...
mbazir je narnya merokok ni...kn3???

Firdaus Kasim said...

fisa : taw x pew.. bukan je sesak, tapi merbahaya juga

anim : bagus2.. ngee~

Unknown said...

bagus2.. tahniah.. kekalkan..

Esempoi said...

saya pun tak merokok
tak best pun merokok ni

amny said...

serius memang xsuka boy yang merokok !

Azlan Strider said...

bagus fird..benda nie menghabiskan duit jer..hahah..pada yg xisap rokok cam fird nie baik jgn start walaupun ape ckp kawan2..isap bunga api tu idea bagus gak..hahahaha

Regards,
-Strider-

Unknown said...

Bagus Firdaus! Sy juga x merokok!

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

waa dah ada salah 1 ciri lelaki idaman wanita ni.. hehe.. ^.^

Firdaus Kasim said...

kak yong : thanks 4 support kak :)

Sempoi : bagus2.. jadi mcm saya.. haha

Amny : kenapa pula awk?

Azlan : ya, isap bunga api mmg best ! haha

Pirate : hehe..

Hanim : yekew awk? x taw pun

Dear Yayah said...

"kawan kita harini akan tentukan siapa kita di masa hadapan"


pengaruh kawan memg kuat. sebab tu kene pandai pilih kwn kan.:)

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??
Honda ex5 dan Honda wave

jangan sesekali cuba try test nanti terpengaruh plak

Anonymous said...

hyeooo
lme x jenguk sini

ouhx hisap rokok ek
bgus2 ^_^
kekalkan smpi bila2

amna said...

salam jumaat :)

sebab tu la mak ayah kita selalu pesan, selalu berkawan dgn kawan yg baik perangai kan. ni contoh terbaik.. kan dah x merokok ^^

p/s: saya pun suke isap puntung bunga api. uppsst, tu dulu la~

Firdaus Kasim said...

Ainnur : yup! kwn kena satu kepala.. bru syok.. hehe

Afza : cuba try test.. huhu

Tun : thanks :)

Amna : haha.. zaman budak2.. biasalah kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim