Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Wednesday, 13 April 2011

Hukum Bercinta di Internet

laptop, pink girl
Kawan saya telah memperkenalkan saya dengan seorang lelaki hanya melalui internet. Pada mulanya saya sering bertanya tentang agama lebih-lebih lagi tentang masalah yang saya hadapi. Ternyata lelaki tersebut adalah ustaz dan masih bujang.

Suatu hari, kawan saya juga bertanya mengenai agama kepada ustaz tersebut melalui emel. Dalam emel dia, kawan saya itu berusaha memperkenalkan saya dengan ustaz tersebut dan ternyata ustaz tersebut ingin sekali berkenalan dengan saya. Hari-hari berlalu, perkenalan saya dengan ustaz tersebut masih berterusan walaupun hanya melalui internet.

Tidak lama kemudian, ustaz tersebut mengutarakan niatnya untuk berkenalan dengan saya lebih dekat atau secara istilahnya, bercinta. Tawaran dia saya terima dengan senang hati kerana akhlaknya yang baik dimana dia akan dapat membimbing saya ke jalan yang benar jika Allah mempertemukan jodoh kami dan inilah lelaki impian saya.

Suatu hari dia ada mengirim emel kepada saya dan emalnya ada mengatakan kata-kata sayang, salam rindu dan apa sahaja seperti layaknya seperti orang yang sedang bercinta dan saya pun membalas salam tersebut.

Malah ustaz tersebut berniat untuk menemui saya dalam waktu terdekat ini kerana serius dalam hal ini. Entahlah, apa yang akan terjadi seterusnya. Wallahu a'lam

Jadi, beberapa persoalan timbul dari perkara ini :
  1. Bagaimana perlakuan saya dalam hal ini menurut ajaran Islam? 
  2. Apakah kata sayang dan seumpama dengannya diperbolehkan?
  3. Bagaimana saya meyakini keimanan seseorang sementara saya hanya berkenalan melalui internet saja? 
-Puteri-

Jawapan :
  • Rasa cinta dan kasih sayang merupakan fitrah yang tumbuh didalam sanubari manusia bersama lahirnya manusia itu ke dunia ini. Perasaan timbul jika ada rangsangan dari luar, akhirnya kecenderungan itu akan lahir dalam bentuk sikap, reaksi ataupun ungkapan kata-kata. 
  • Selalunya ungkapan kata-kata yang berlebihan tentang rasa kasih sayang ini antara lelaki dan wanita akan menimbulkan berahi dan dorongan syahwat yang akhirnya mengundang terjadinya perkara yang dilarang dalam Islam. 
  • Ungkapan rasa cinta dan kasih sayang hanya sesuai dilafazkan bagi mereka yang telah bernikah, namun bagi mereka yang baru berkenalan bahkan hanya melalui internet, maka perkara ini merupakan perbuatan yang sia-sia dan merosakkan fitrah kasih sayang tadi.

  • Jadi batas hubungan antara lelaki dan wanita yang belum menikah ini cukup sekadar ingin mengetahui latarbelakang seseorang yang diingininya tersebut. Apakah ia dari keturunan yang baik atau sebaliknya, apakah ia tergolong subur atau berpenyakit, kemudian apakah ia dari kalangan orang yang berada ataupun sebaliknya dan yang terakhir tentang agamanya, apakah ia tergolong orang yang taat kepada Allah ataupun orang yang lalai dengan hukum-hakam Allah. 
  • Perkara yang paling penting dalam memilih pasangan hidup adalah melihat sejauhmanakah calon suami atau isteri kita itu benar-benar menjalankan agamanya, sebab orang yang menjalankan agama dengan baik akan menjadi pasangan yang baik dan diredhai Allah. 
  • Jadi mengucapkan kata-kata sayang dalam internet sama juga mengucapkan kata-kata itu ketika kita sedang berhadapan, jika ucapan itu dengan jelas untuk menggoda dan bahkan menumbuhkan dorongan untuk melakukan perkara yang tidak baik jika bertemu nanti maka perkara ini dilarang dalam agama. 
  • Sebaiknya jika benar-benar ikhlas ingin mencari pasangan hidup, boleh berjumpa dengan membawa muhrim dan melihat keadaan pasangan tersebut apakah memenuhi syarat dan kriteria yang  ditentukan agama seperti yang disebutkan diatas. Setelah itu lakukanlah solat istikharah agar pilihan kita itu benar dan diredhai Allah SWT. Wallahu A'lam.

39 comments:

Nor Hidayu said...
This comment has been removed by the author.
cT cOmey said...

emm... stuju.. senang sgt, x yah bcinta.. knal2 psal diri die then kawin je.. hee

Fyqa said...

hmm...thanks for sharing :)

Nur Syahida said...

thanks...4 sharing...

sarah mohamad said...

tak salah rasanya tapi kena ikut syariat agama yg betul lah.

eira said...

hmm..harap2 sume dapat manfaat,skrang ni,mnusia lbig suke duk dpan lptop aje..xde mase nk g jlan2 tgok dunia luar..

iLiAiSyAhkaDir said...

Thanks

Firdaus Kasim said...

@cT cOmey
btul tue awk, bercinta lepas kahwin lg syok taw

Firdaus Kasim said...

@sarah mohamad
btul tue.. tapi jaranglah kalo ada org kapel dia ikut syariat agama

Firdaus Kasim said...

@eira
entahlah awk, tp dunia maya dgn dunia luar kita kena balance kan?

angah salamah said...

saye mintak share kat fb... tq..

wany dianwanie said...

dunia maya nih bnyk sgt risiko nye...kite x kenal betul2 dgn org yg d sebelah sana...tp ada jugak yg bertemu jodoh dari internet nih...cuma kene pandai menilai baik buruk sesuatu sblm membuat keputusan...fikir dgn logik akal dan amik mana yg betul2 relevan ntok diguna pakai...oke???

Shamsuddin Amin said...

yg penting adalah nawaitu...
klo niat baek...
baek la jadinyer...

cinta biar ikhlas dan jujur..^^

Tun Aqilah said...

okay..
totally agreee
tapi susah kn nak cari org yg mcm ni zmn skng *sigh...

►AdamXis◄ said...

assalam...huhuhu.semoga yang empunya badan menemui jodoh yang betul.amin...

Entri Terbaru ►Agama : Hukum Jawab Salam Ketika Chatting

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

mungkin baik juga mcm tu..tak wat maksiat..kenal dan ikat terus kawen.tp dunia maya ni rami je yg menipu..so kena lbh berhati2..pd LM la..

Izyan Masri said...

HAISH.JELES BETUL DENGAN FIRDAUS NI TAU.ENTRY DIA SEMUA MOLEK2 SUNGGUH ;p

JOM TUKAR.MEYH SINI LINK BANNER :D

Fakhrul1409 said...

wahhhhhh!!...bgus nih entri..pe2 pn kene jg batasannya jgk kn.. :D

CIK TOM said...

info yg bagus...

Anyyss Shuhaimi said...

kawin!! tp mak xbg lor...

Cikli said...

menulis lebih seksi daripada bercakap depan-depan?

LittleGurl said...

betul. tambah2 lagi bile kenal melalui cyber mcm tu. kite tatau kn org tu mcm mane. kalau 2 2 da sama2 sedia, ape salahnye. kawen, utk yg lebey baek ;)

Azlan Hasan said...

yang last tu aku suka..kalo btrul2 berkenan elakan berjumpa secara berseorangan atas sebab2 keselamatan.. :)

Regards,
-Strider-

Ana Joe said...

walau ape pun jodoh kita dtangan Allah...slame mane pun kita bcinta kalau bukan jodoh kita, kena redha dgn pjalanan hidup kita...

decrewz said...

Jadi, kesimpulannya bila bercinta, x blh nak ucapkan sayang la yer..

nur aisya humaira said...

sekarang ni mungkin byk terjadi kapel melalui internet kan??:)

Sophie Al-yahya said...

elak lah bercinta alam maya ni kalau boleh.

*bercakap dari pengalaman*

p/s: model dalam gambar tu cousin saya sebenarnya. =)

Ainnur Afiffah :) said...

betul2.. bercinta sebelum kawin ni sebenarnya takbole.. dah kata kapel haram lagik.. walau mcm mane cara pun ia mendekati zina.. islam dah tnjukkan jalan tbaik iaitu dgn cara bernikah.. jadi pilihlah bercinta selepas kawin.. :)

nelly said...

ish2 ...hehe .,selalu buat ..=p

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??
pilihan motorsikal kupcai terbaik

uihhhh cinta tak kenal siapa... cinta itu buta... cinta hadir tanpa dipaksa...

eeehh cinta itu indah.... dan indahnya satu gerbang perkahwinan yang lahir dari dasar hati... ingat jodoh itu ketentuan tuhan.. kita hanya merancang

Ajeyy Rawk said...

salam .. wahh !
info bagus la bro .. hehe :)

p/s : check my latest entry :) :

5 Sebab Kenape mata[elajaran sejarah membosankan !

Gempar !! Pocong melompat di KB Mall !

Segmen Ben Ashaari Gegar Lagi !

Sophie Al-yahya said...

eh, takpe aje. dia memang model sambilan pun. so rasanya tak salah kot letak. lagipun bukannya entri bukan2 pun kan.. =)

Firdaus Kasim said...

Angah : share je awk.. x kisah pun.. hee

Kak Wany : saya tak faham? akak sokong yang mana satu? cinta melalui internet atau bukan dari internet?

Amin : btul tue, niat kita nk cari jodoh.. x salah dari mana pun sumber jodoh kita.. yg penting niat

Aqilah : taw x pew awk, lebih ramai yg kapel hanya berdasarkan nafsu semata-mata

Adam : amin..

LM : seperti kata amin tadi, niat kena betul.. niat semata-mata kerana Allah.. bukan nafsu semata2

Iyzan : hehe.. saya baru dapat BE yg pertama, so entri kena best baru ramai yg singgah.. hehe.. ok nnti sy curi banner akak..

fakhrul : bila dah hanyut bercinta, batasan agama langsung tidak dihiraunya

Cik Tom : mekacihh..

Anyss : mak x bg kahwin? kenapa pula? huhu

Cikli : mestilah, kalo face to face malu sikit.. hehe

Little : btul tue awk, kebanyakna org yg kapel melalui internet nie susah nk kenal taw sbb kapel berdasarkan nafsu. Tapi, dalam kes di atas, mereka kapel berdasarkan agama..

Azlan : yup! itu yg sebaiknya.. tapi jarang2 ada org mcm tue beb.. hanya yg berpegang teguh dgn agama je yg mampu

Ana : jodoh mmg Allah SWT yg tentukan, cuma kita sebagai hambaNya kena ikut landasan yg betul ketika bercinta

De Crewz : bukan mcm tue, kalo ucap something yg mengghairahkan terhadap perempuan bukan muhrim, x elok lah..

Aisya : yup!!

Sophie : mmg kena elakkan bercinta melalui internet (saya pun ada pengalaman) Pasal gambar tue, cantik cousin akak.. ehhe.. dia jadi model apa kak??

Ainur : btul ckp awk, cara terbaik elak zina ialah bernikah, tetapi akibat ikut adat melayu (mas kahwin mahal) itulah yg byk jadi penghalang. padahal zaman Nabi SAW x de pun semua itu

Nelly : yekew? ceritalah sikit.. hehe

Afza : wah2.. pandai bersyair ya? hehe

Ajeyy : thanks bro

Aina said...

akak ada beberapa orang kawn baik yg berkahwin hasil pkenalan di alam maya...Alhamdulillah bahagia sampai skrang.akak pula kawen pilihan keluarga.bcinta selepas kawen.so.. kalau dah jodoh tak kemana...ia akan dtg dlm cara yg kita x pernah bayangkan atau impikan:)

Firdaus Kasim said...

@Aina
mmg la jodoh kita x leh nk jangka kak.. cuma masalahnya.. semasa bercinta tue.. mcmana batas2 pergaulan tue ha.. hehe

♥CiK DuYuNg_Ca♥ said...

ummm~ sy mmpu doa selalu agar diteguhkan iman..nak jadi yg lebih baik..

Firdaus Kasim said...

bagus ca..

srikandi cinta said...

cintan cintun, bgus jgk ni..huhu

tp, gitu laa . asal jga batas

mUsT bE Izzah: said...

sayang berpada-pada..benci pun berpada-pada..kan elok bersederhana..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim