Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Friday, 25 March 2011

Apakah Hukum Tipu Sunat

Assalamualaikum. Sempena hari jumaat, penghulu segala hari, Firz ingin buat entri berkisarkan tentang agama. 

Apakah yang akan anda lakukan jika berada di situasi dimana anda terpaksa berbohong untuk mengelakkan rasa malu. Contohnya jika anda berada dalam situsuasi pernikahan dimana tok kadi bertanyakan sama ada anda sudah sunat atau belum? Sudah tentu anda akan mengatakan yang anda sudah sunat walau pada hakikatnya anda belum sunat. Kalau jawab belum sunat, tak dapat kahwin la jawabnya. (hehe) Adakah ini dikatakan tipu sunat? huhu.. Apakah hukumnya sekiranya kita tipu atau berbohong secara terpaksa (tiada pilihan lain)?
  • Hukum asal bagi berbohong adalah haram kerana ia mengandungi bahaya yang akan menimpa ke atas orang yang dusta itu ataupun ke atas orang lain. Dalam Al-Quran menjelaskan Allah SWT menyediakan balasan neraka kepada orang-orang yang berdusta.
  • Tetapi kadang-kadang berbohong mendatangkan maslahah (pandangan berbeza-beza). Di kala itu berbohong diharuskan.
  • Begitu juga berbohong kadang-kadang boleh menjadi wajib seperti jika seseorang bercakap benar akan mendatangkan bahaya kepada nyawa orang yang tidak berdosa akibat perbuatan orang yang zalim yang mahu membunuhnya. 
  • Berbohong juga menjadi harus untuk menghalang dari tercetusnya peperangan atau untuk mendamaikan dua orang yang bersengketa atau untuk melunakkan hati orang yang teraniaya atau untuk mengeratkan hubungan antara suami isteri yang bersengketa.
Dalam situasi ini diharuskan berbohong, tetapi hendaklah mengikut sekadar yang perlu sahaja dan tidak melampaui batas atau berlebihan. Ada banyak hadis yang membuktikan bolehnya berdusta  kerana maslahah-maslahah yang dinyatakan di atas. Thawban pernah berkata: Berdusta itu semuanya haram kecuali yang mendatangkan manfaat bagi seseorang muslim atau boleh menolak sesuatu mudarat daripadanya. Begitulah yang dijelaskan di dalam kitab Maw'izah Al-Mukminin oleh Imam Al-Ghazali.

sa sa sa sa sa saya ga  ga ga gagap kalo ckp tipu !!!

21 comments:

Mr Strider said...

hehe..betul2..sebenarnya bohong tu harus bile keadaan da kritikal jer..ramai skunk yanng guna bohong sunat(bohong yang diharuskan) dengan sesuka hati..hahahaha

Regards,
-Strider-

d_tieah said...

Kira bohong untuk kebaikan lah kan.. Tu lah, kadang2 dalam blog terpaksa jugak bohong pasal kerja sikit.. Bukan ape, tak nak orang tahu ape kerja kita sbnrnya.. Kdg2 hidup perlukan privasi.. Ye tak?

Entry Terbaru : Biarlah Orang Mengutuk *Senyum* Nuffnang Bagi BE Lagi

Hafriz Mohamad said...

setahu aku, tipu sunat ni xde.. yg ada hanya helah.. tp bkn boleh digunakn dlm smua keadaan.

cntoh, mcm org kapir tanye kte "mane 'si mamat'? Dh lama aku nk bnuh si mamat tu.."

Sbnrnye kita tahu si mamat sdang mnyorok dlm rumah kita.. so, kita pun alih kdudukn kita ckit.. kita jwb.. "selama aku duduk di tmpat ini, aku x nmpak pn si mamat"

Azroy Bin Kassim said...

ramai yg salah guna tipu sunat ni..

dyana nana said...

ramai yg salah faham tentang tipu sunat nie, ape pown good info, (:

Fairus Bin Mamat said...

ALHAMDULILLAH.. SAYA TAK SUKA BERBOHONG DAN SUKAR UNTUK BERBOHONG.. :)

Firdaus said...

Aku rajin je buat bnde mcm nie...hahaha.. truk btul aku nih.. :D

nabilah_2908 said...

even tahu bohong itu salah....tp org ttp suka berbohong... :)


jom ke APA KATA HATI pulak ;
RAISYA IMAAN TIHANEE

Taufiq Wr said...

nice info bro..berbohong hanya bila perlu dan terdesak ;)

Firdaus Kasim said...

Strider : bohong sunat tue perlu jika kita terpaksa. Maknanya kalo kita ckp benar, ia mungkin akan memudaratkan kita.

D tieah : bohong ada keje sikit? maksud awk? hehe

Hafriz : tipu sunat nie lebih kepada istilah yg org kita gunakan.. dalam situasi yg kau sebutkan tadi, tipu mcm tue mmg dibenarkan dalam Islam.

Azroy : taw x pew.. huhu.. main bantai je

Dyana : kalo salah faham, meh saya bg fahamkan.. hehe

Fairus : bagus kau nie.. sifat jujur mmg terbaik..

Firdaus : kau nie memalukan aq sbb nama sama.. haha

Nabilah : mmg la, skang zaman org dah x peduli kt agama lag

Firdaus Kasim said...

taufiq : yup! benar kata anda

Sharinginfoz said...

apa yang penting kita buat sesuatu dengan ada ilmu

Peja said...

waah, TQ atas perkongsian :D

mie said...

uihh!!
ada ke tipu sunat ni..
eheheheee

blog-tips-kurus said...

selalu kantoi kalau ade niat nak menipu..

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ape itu tipu ?
tipu tu bohong ataupun bercakap benda yang tidak benar .
kenapa perlu terjadi situasi yang sebegini ?
ermm . susah jugak kan ? .
tak tipu tak boleh ke ?

ade responden cakap
" ala . bukan selalu . "
" ermm . tipu sunat la . itu pun tak boleh ke ? "

haha . tipu sunat plak dah .
ade ke tipu wajib harus makruh dan sunat ? ceyt .
ini lagi merumitkan kepala otak untuk berfikir .

bukan ape . kadang-kadang tipu sunat ni perlu jugak dalam beberapa situasi .
tapi jangan sampai terkantoi . sebab bila kantoi .
orang yang ditipu tu tetap anggap ia satu penipuan .

Cikli said...

tipu perlukan ingatan yang kuat.
agar tak kantoii dgn apa yang telah ditipu.
cakaplah yg benar walaupun pahit.

Firdaus Kasim said...

Sharing : btul tue.. kalo ilmu tinggi2 tp amalan buruk, x guna juga kan?

Peja : hehe.. sama2..

mie : sebenarnya x de.. itu just istilah org melayu yg dicipta sendiri..

Blog : taw x pew.. adik aq dpt detect kalo siapa2 ckp tipu dgn dia.. hehe

Afza : yup! dalam Islam mmg ada hukun wajib, haram, sunat dan sebagainya.. tapi org kita yang serapkan hukum2 nie utk cari helah.. hehe.. maka terjadi lah sunat tipu..

Cikli : biar pahit, janji selamat akhirat

wany dianwanie said...

hmmm...tp ada org wat tpu sunat tuh mcm habit...x pon ntok lepas kn diri dari something yg bleh jerat diri dye sndri...walhal mmg silap sndrik pon...

Oreo said...

Oh ada sebenarnya hukum tipu sunat,ingatkan tak ada.

baru tau.Thanx 4 sharing

Firdaus Kasim said...

Wany : kak. itu maknanya dia betul2 x menghayati ajaran Islam

Oreo : hehe.. sma2.. best share info kt awk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim