Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Tuesday, 22 March 2011

Apa Hukumnya Perempuan Mencukur Bulu Kening?

Sepertimana yang kita ketahui, perempuan dengan hiasan memang tidak dapat dipisahkan. Mereka suka bermekap agar kelihatan cantik dan menambahkan keyakinan diri. Pelbagai perkara yang mereka lakukan untuk menambahkan kecantikan termasuklah ada segelintirnya yang sampai cukur bulu kening. 

Semasa zaman persekolahan dulu, Firz ternampak ada seorang budak perempuan ini nampak macam dia cukur bulu kening. Tapi secara jujur, Firz lebih suka tengok perempuan yang mempunyai bulu kening yang tebal. Apakah hukumnya perempuan yang cukur bulu kening di sisi Islam? Firz cuba cari jawapan :
  • Menurut pandangan syara' adalah haram kepada seseorang perempuan mencukur bulu keningnya kerana itu bererti merubah ciptaan Allah dan merubah ciptaan Allah ini adalah dilarang keras di dalam Al-Quran. 
  • Perbuatan ini juga menyerupai masyarakat yang bukan Islam, sedangkan Islam sudahpun mempunyai identiti tersendiri dalam soal perhiasan.
  • Di dalam sebuah hadis yang sahih melarang keras seseorang perempuan itu menyambung rambut rambutnya dan meminta orang lain menyambung rambutnya dan lain-lain, apalagi perbuatan mencukur buku kening. Kecuali jika bulu-bulu tersebut tumbuh di tempat-tempat yang tidak sepatutnya pada diri perempuan, dikala itu wajiblah menghilangkannya, seperti tumbuh bulu di pipi, tumbuh misai dan janggut seperti lelaki, kesemua bulu-bulu ini hendaklah dibuang kerana ia menjelekkan pemandangan seseorang perempuan.
Comelkan perempuan yang ada eyebrow tebal?

    25 comments:

    нαηιмQαtяυηηα∂α said...

    Selain daripada individu tu sendiri yang nak cukur kening, bila nak buat kenduri kahwin, mak andam mesti sibuk nak cukur kening pengantin..

    Firdaus Kasim said...

    owh, baru saya tahu pengantin perempuan cukur kening.. patutlah nmpk cantik.. tue la pasal awk. Islam dah dipinggirkan

    d_tieah said...

    Takdelah cantik manapun kan.. Hahaha.. Nasib baik tak pernah buat lagi..

    Entry Terbaru : Video Bloody Wealth/Harta Berdarah Taib Mahmud

    Cik Ila said...

    aah...yg mak andam tu btul..kdg2 org xnk cukur pn,dia ckp.."xpe,suami awk nk tgk.." --> pndai dia pancing ayat..last2 pmpuan tu pk,mmg takpe la utk suami..

    tp tu la,cmne2 pn tetap haram.Ntah ape yg cantik sgt cukur,nipis mcm ape,kot ye pn nk nipis,gelapkan jela..buat line bentuk..

    Fairus Bin Mamat said...

    MATLAMAT TIDAK BOLEH MENGHALALKAN CARA..

    нαηιмQαtяυηηα∂α said...

    Saya tau sebab masa majlis kahwin kakak2 saya mak andam pujuk2 cukur kening. Tapi mak saya dah warning kakak2 saya jangan setuju.. ^.^

    Firdaus Kasim said...

    d tieah : x pyh buat, kening awk dah cukup cantik..

    Cik Ila : owh, baru saya tahu, perkara mcm nie kena byk sebar awk, baru org tahu.. btul x?

    Fairus : taw x pe

    Firdaus Kasim said...

    bagus mak awk.. ada sesetangah mak, x ambil kisah tau.. saya doakan awk sekeluarga sentiasa terpelihara

    Mr Strider said...

    betul gak cakap ko tu sebab pompuan kalo xde bulu kening nmpak cam kelakar je bg aku..tapi ade satu benda yang aku kurang pasti..kalau pompuan trim bulu kening boleh ker??sebab ade yang kata boleh..ade yang kata x..ape pandangan korang??

    нαηιмQαtяυηηα∂α said...

    Tq.. =)

    Fuuyooh said...

    baru pakcik paham.. kalau pondan cukur bulu kening? apa hukumnya?

    nabilah_2908 said...

    teringt pada seorang kawan...

    bila kita tgk dari segi luaran..mmg nmpk alim..mana dgn tudung labuhnya..

    kalau status2 di FB...bnyk berkisar tntg hadis & agama...

    tp....yg peliknya...

    dia cukur kening nya....nk kata kening dia cacat..tidak la pulak..

    lepas tu...dia guna braces..sedangkan giginya bukan jongang...bukan kah itu dah mengubah ciptaan Allah....

    nak kata tak cantik..cantik org nya..putih mulus..kecil molek je..

    sy tertanya2...dia arif tntg agama..tp kenapa dia buat juga perkara2 yg terlarang...?

    jom ke APA KATA HATI pulak,
    PENDRIVE

    MyRa QuEeN said...

    xtau la npe nk cukur...kening sy tebal...orang slalu kutuk2...sedey gak kene kutuk...tp bg sy sy ttp cantik...lantak la pe orang nk kate...

    mgkin diorang mengalami mcm sy kne kutuk ke pe ke??tp xyah la sampai cukur2...dh mmg Allah jadikan mcm 2...time je..

    Zura said...

    xsuke jugak cukur kening..apetah lg tgk org lain cukur kening..

    AesyaZealous said...

    mak andam pandai oo pancing pengantin..

    aku kawin nnt xmau cukur!!

    cik diba said...

    eh..chantek lg la kalu ada bulu kening....dah mcm alien lak xde bulu kening...

    Taufiq Wr said...

    skarang ni artis je yg suka cukup bulu kening..sanggup diorang buang bulu kening dan conteng bulu kening tak real tu..huhuhu..dosa dosa..

    Firdaus Kasim said...

    Strider : taw x pew.. perempuan dah mmg cantik.. x pyh nk ubah apa2 lagi.. pasal trim tue aq x pasti.. kalo trim dgn cukur lain ekh??

    Hanim : sama2 awk

    Fuuyoh : x boleh juga sbb mengubah ciptaan Allah SWT

    Nabilah : kdg2 kita tak boleh menilai org mcm tue.. kita kena siasat btul2 sebelum buat sebarang fitnah atau tuduhan. Mungkin atas sebeb kesihatan? kita pun x tahu

    Myra : sebenarnya kutukan itulah kelebihan bg kita.. mungkin diorang jeles sbb org kening tebal nie cantik.. sy pun suka

    Zura : kalo dah ok kening awk, x pyh nk cukur.. hehe

    esya : jgn terpengaruh dgn kata2 mak andam.. huhu

    cik diba : haha! btul kata awk.. mcm alien

    Taufiq : utk jadi cantik, ada je diorang buat sampai agama dipinggirkan

    nabilah_2908 said...

    ok nk jawab soalan awak ni..huhu... :)

    1. tntg domain...lama juga la sy guna...bulan 9 thn lepas...

    harga permulaan dalam RM 90...renew tiap2 tahun..dalam RM 30 mcm tu..sy dh lupa..kena check balik.. :)

    2. tntg 100penulis tu...rasanya pencarian editor baru dah tutup... kiranya dah cukup editor la..

    takpe...kalau ada kekosongan lagi..nnti sy bagi tau yupp.. :)

    Firdaus Kasim said...

    nabilah, thanks sbb bls soalan saya, awk guna hosting n domain daripada mana?

    ok nnti kalo ada kosong, jgn lupa bgtau taw.. hehe

    srikandi cinta said...

    betul,betul..

    eh, nurul elfira loy itu mmg cantek..
    tp,lg manis kalau bertudung

    Firdaus Kasim said...

    perempuan kalo pakai tudung mmg cantik kan?

    Khairil said...

    perempuan berkening tebal selalunya garang...

    Gadis_Bunga said...

    mcm saya,kening saya bercantum & tebal.saya terpaksa cukur bulu kening yg bercantum tu tp tak berdosa sbb kening saya menyerupai seperti kening lelaki.

    Anonymous said...

    @nabilah_2908
    Kadang2 kita tak boleh nak kata org tu..kalau nak tau sangat jawapannya apa kata kamu tanya tuan punya badan sendiri,daripada kita membuat andainya..itu satu dosa juga.
    tak salah kalau nak menegur dariipada kita melihat lepas tu mengata,..kan tu lagi satu dosa juga tu..

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

    ! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
    Themes designed by Firdaus Kasim