Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Saturday 12 February 2011

Jom Review izwanyusof[dot]com





Sebenarnya ini adalah sebuah contest yang dianjurkan oleh Izwan. Ok tak nak cerita panjang-panjang, hang pun sibuk, byk lg benda lain nk buat kn? huhu.. Contest ini mengkehendaki kita beri ulasan pasal blog beliau. Yup! itu sahaja. Sesiapa yang berminat dan ingin lihat syarat-syarat dia, nnti firz bg direct link yew..


Ok secara keseluruhan, firz hanya mahu menyentuh 5 aspek penting yang perlu ada dalam sesebuah blog itu. 5 aspek nie penting kerana reaksi pertama yang pengunjung lihat adalah berdasarkan 5 aspek ini. Jika 5 aspek nie cemerlang dan dapat menarik perhatian pengunjung, maka blog itu pasti ada potensi untuk menjadi blog pilihan di hati meraka. 5 aspek tersebut ialah :

  1. Header
  2. Content
  3. Sidebar
  4. Loading Speed
  5. Populariti
HEADER
Header pada sesuatu blog sangat penting kerana ianya memberi first impression kepada pengunjung blog. Jika header blog itu buruk, maka sifat keinginan untuk tahu apa content dalam blog itu akan hilang. Preview mengenai header blog saudara Izwan adalah seperti berikut :


  • Perkara pertama sekali yang pengunjung blog nampak pada header nie ialah description "Refleksi Daripada Pengalamanku" Sebenarnya saudara Izwan bijak memainkan fikiran (psiko) pengunjung kerana apabila mereka ternampak nama izwanyusof pada mana-mana sumber, maka mereka akan terlebih dahulu ingat "Refleksi Daripada Pengalamanku". Anda tidak perlu ubah perkara ini.
  • Tetapi, Alangkah baiknya jika anda hanya meletakkan nama Izwanyusof tanpa ada http:// dan .com. Hal ini sangat penting kerana ianya adalah satu cara bagaimana brand sesuatu benda itu dicipta. Contohnya, brand Nike, Adidas dan TV3. Mereka tidak menggunakan http://. Izwanyusof juga boleh menjadi brand. Majoriti mahukan perkataan yg simple untuk diingati.
  • Gambar buluh pada header blog anda apa motifnya ya? Maaf, saya tak faham. 
  • Gambar kartun lelaki sedang berjalan memberitahu kami sebagai pembaca blog tentang perjalanan hidup anda yang penuh warna warni suka duka untuk dikongsi pengalaman anda itu kepada kami.
  • Overall, semua suka pada benda yang simple, dan anda berjaya lakukannya pada header blog. Tahniah! 
  • MARKAH : 16/20
CONTENT
Content terdiri daripada isi-isi entri. Adakah ia kena pada kehendak dan keperluan semasa? Selain itu, ia terdiri daripada kekemasan, penyusunan dan cara penyampaian. Content umpama jantung dalam badan kita. Jika rosak jantung kita, maka rosak segala badan kita.
  • Setiap entri blog anda sangat kemas dengan tidak menggunakan banyak warna yang boleh menyakitkan mata. Font berwarna hitam dengan background putih sangat digemari ramai kerana kita berasa enjoy dan tenang apabila membaca setiap patah perkataan. Perkara ini tidak perlu diubah lagi.
  • Tetapi font Times New Roman atau Arial adalah font yg selalu kita lihat di surat khabar, majalah dan sebagainya. So, kita dah jemu untuk lihat font ini lagi termasuk di blog. Apakata saudara Izwan tukar kepada font Trebuchet. Font ini menjadi pilihan sebahagian besar blogger terhebat. Lagipun ia kelihatan lebih kemas dan sedap mata memandang. Saiz font tidak perlu diubah.
  • Content blog anda secara keseluruhan mengenai pengalaman. Sesuai dgn description blog. Niche pengalaman kurang mendapat sambutan. Apakata anda klasifikasikan pengalaman anda itu kepada beberapa bahagian? seperti dunia blog, kereta, kisah cinta anda dan lain2. Gambar pada blog anda pun sangat menarik. Tahniah!
  • Secara keseluruhan, sangat best membaca entri anda. Cuma pastikan setiap entri memberi manfaat kepada pengunjung blog kerana kami sentiasa inginkan perkara yg bermanfaat bg faedah blog mahukan ilmu dan kehidupan seharian.
  • MARKAH : 16/20


SIDEBAR
Lagi simple sidebar, maka lagi banyak masa untuk pembaca setiap entri. 
  • Tahniah kepada saudara Izwan kerana hanya memasukkan widget yang memenuhi keperluan pengunjung dan anda sendiri. Perkara ini tidak perlu diulas dengan lebih lanjut, cuma perlu diperbaiki cara penyusan widget. Widget yang paling penting sekali perlu diletak paling atas.
  • Pembaca lebih tertarik untuk melihat gambar iklan dan bukannya text iklan. Cuba ubah perkara ini pada blog anda.
  • Overall, ok. 
  • Markah : 18/20
LOADING SPEEED

#
 Domain nameSizeLoad TimeAverage Speed per KB
1izwanyusof.com0.09 KB1.89 seconds22.01 seconds



  • Tak perlu banyak diperkatakan kerana loading blog anda sangat bagus!! Tahniah!
  • MARKAH : 20/20
POPULARITI
Kalau suatu blog itu dah popular, maka ia akan jadi bookmark dalam fikiran blogger. Sesuatu blogger itu akan jadi popular jika dia masuk majalah, surat khabar dan tv. Selain itu, follower blog mereka sangat tinggi. Perkara ini boleh terjadi jika dia mempunyai kelebihan lain dari yang lain ketika berbloging. 
  • Anda boleh dianggap popular kerana setiap entri mempunyai jumlah komen yang sangat banyak.
  • Anda boleh jadi lebih popular dengan menjalinkan persahabatan dengan blogger yg hebat untuk menumpang populariti mereka. Tahniah
  • Kenapa follower blog anda rendah yew? Pelik.
  • MARKAH : 17/20
JUMLAH MARKAH : 95 %

Ingin sertai contest ini??? klik di bawah



4 comments:

izwanyusof said...

Terima kasih masuk contest ni..
content tu memang tengah nak pelbagaikan..still cari idea lagi.. hehe..follower aku dulu 200++,tapi sebab pindah dari blogspot,feed wordpress tak kuar kat bbrapa org follower..follower skrg aku buat akaun baru..

Firdaus Kasim said...

owh patut lah.. tp kau nie boleh dikategorikan otai dah.. dah ok dah blog tue

izwanyusof said...

ish..takde la otai..haha..aku baru lagi nak blogging kepada umum..dulu stakat sendiri je tau.. sama2 improve..

Firdaus Kasim said...

bro, mcmana result? siapa yg menang? hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim