Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Friday 11 February 2011

3 Cara Blogwalking yang Betul

Blogwalking adalah satu istilah yang popular digunakan oleh blogger di Malaysia, Indonesia dan Filipina, tetapi tidak di negara-negara lain. Maksud blogwalking yang sebenar ialah satu teknik yang digunakan oleh blogger untuk meningkatkan pengunjung blog dan meluaskan network dengan cara melawat blog lain, kemudian meninggalkan tanda/kesan/jejak seperti komen, menjadi follower dan sebagainya. (mengharapkan pemilik blog tersebut membalas kunjungan)

Blogwalking sangat penting kerana :
  • Sebagai medan untuk mempromosikan blog, iklan dan lain-lain.
  • Penting bagi meningkatkan jumlah pengunjung blog.
  • Mendapatkan respon apabila anda buat entri/post baru.
  • Melihat hasil seni blog orang lain dan membandingkannya dengan blog anda. Maka dari situ, anda sentiasa dapat mempelajari sesuatu yang baru baik dari segi cara membina blog yang bagus mahu pun mendapat maklumat yang belum pernah diketahui, bak kata pepatah "Jauh Perjalanan, Luas Pemandangan". Semakin banyak anda blogwalking, maka semakin matang blog anda.
  • Penting supaya dapat mencari kawan baru. Dah banyak kali firz jumpa blogger yang duduk dekat dengan tempat tinggal firz hasil dari blogwalking. Contohnya firz dapat kenal dengan Zati, dia blogger yang hebat dan sangat comel dan dia duduk tak jauh dari rumah firz. So, dapat belajar buat blog yg bagus dari dia dan dia pun dah promosikan blog firz nie kt blog dia. 
Namun begitu, teknik yang betul haruslah dipraktikkan ketika buat sesi lawatan blog supaya hasil optimum dapat diperoleh ketika blogwalking dilakukan. Antara tekniknya ialah:

FOLLOW
Pernah perasan tak? dah banyak kali anda jadi follower blog org, dengan harapan dia dapat follow blog kita balik, tetapi jumlah follower kita tak juga bertambah. Hal ini terjadi kerana tiada link blog yang wujud apabila mereka klik pada gambar profil anda di ruangan follower. Jadi, macamana nk pergi ke blog anda kalau tak ada link?? Hal ini amat merugikan!
Ada 2 cara untuk wujudkan link pada box follower anda :
  • Pergi ke Dashboard > Edit Profile > Klik "Select Blogs to Display" > tick/tandakan blog yang mahu dipaparkan. > Save Settings (cara ni hanya jika mahu blog anda berada dalam list "Next Blog" pada Navbar(Navigation Bar) kt atas sekali header blog anda. Cara dibawah jika mahu link anda berada dalam profil anda dalam ruangan follower. Better buat dua2 sekali yew
  • Pergi ke blog org lain > tekan butang follow > klik "more option" > Klik "add link" > Save dan Follow. Tak bermakna setiap kali anda nk follow blog itu, anda kena add link.. add sekali je dan dia akan jadi permanent(kekal).


More Option
Add Link
KOMEN
Komen adalah cara yang paling berkesan berbanding jadi follower ketika blogwalking dilakukan. 
  • Komen pada entri adalah yang terbaik berbanding komen pada chatbox
  • Kerana komen pada chatbox akan hilang, sementara komen pada entri akan kekal even author blog itu dah padam komen anda, tetapi nickname anda akan kekal di situ. 
  • Silalah memberi komen yang bernas, komen panjangnya mcm nak buat esei lagi bagus! 
  • Elakkan memberi komen seperti "nice entri! jom baca entri saya pula!". Hal ini akan mengecikkan hati pemilik blog itu. Punyalah panjangnya entri dia, engkau tulis seciput tue je? come on lah.. haha
  • Jangan guna google profile sebaliknya, guna "name and url" selepas selesai memberi komen. Hal ini kerana bila org klik nickname anda, dia terus ke blog anda. Maka anda dah dapat traffic/pengunjung ke situ. Bukannya bila orang klik nickname anda, terus ke link google. Itu amat rugi!
Ini amat penting! Jgn tick pada google account
Updated 24/3/2011- Anda masih boleh guna google account tapi selepas bagi komen sila masukkan code berikut di bawah komen anda itu.
<a href="URL ENTRI TERBARU"/>TAJUK ENTRI TERBARU</a>
CHATBOX
Isu penggunaan chatbox sering diperkatakan. Ada yang berpendapat chatbox tidak sesuai pada blog yang sangat popular, kerana menjadi tumpuan spammer.  
  • Hal ini kerana fungsi sebenar chatbox ialah supaya para pengunjung yang tengah online untuk chat-chat secara live! 
  • Dan benda ini akan berlaku hanya pada blog yang sangat popular dimana kita boleh tengok blog dia sentiasa ada je orang tengah online.  
  • Kalau anda letak chatbox, nnti pengunjung blog hanya tertumpu pada chatbox untuk sign buku lawatan dan entri langsung tidak dipedulikan. (lainlah kalau entri blog anda meletup)
  • Kalau nak tinggalkan jejak kt chatbox, gunalah nickname lain dari yg lain. Contohnya Kucing Kurap ke, Beby Comel ke, whatever la, janji lain dari yg lain. 
  • Lepas tue, elakkan hanya komen "salam", "hye", "bw". Tetapi cuba komen dengan beri nama si pemilik blog tue. Contohnya "hye abg firdaus kacak, sy nk buat huru-hara kt sini" , "hye tuan punya blog, jom singgah blog saya pula nk?" , "nice blog dear, best! best!". Bila firz baca pun, cepat-cepat firz klik link nickname dia, siapalah agaknya yg panggil aku dear nie? bestnya.. hehe.. Maka tertinggallah terkontang-kanting org2 yg bg komen just say, hye, salam, bw tadi.. 
Ok itu sahaja tips yang firz dapat share. Nak share banyak-banyak tak reti sebab firz bukannya otai blog. Baru beberapa bulan je menceburi bidang blog ini. Kalau korang amalkan tips di atas, inshaAllah blog korang akan dapat perhatian. Jangan lupa yew, kalau ada nk tambah tips2 blogwalking, tulis je kt bahagian komen k? Jangan kedekut ilmu yew.. Sekian.

133 comments:

mascaraq said...

thanks for sharing. tapi nak tye, kalau yang leave comment pakai Google Account bukan at least orang nampak profile pic kita? kalau guna Name & URL tak kan?
:D

Firdaus Kasim said...

Test2

Firdaus Kasim said...

memang tak nmpk muka kalo komen x pakai account google, tp muka x encem mcm sy, x penting pun kalo x nmpk muka.. yg penting traffic.. hehe

aisha said...

hee
baru lar thu
ingat kena comment guna google account
thanks a lot for da info :)

Kak Long said...

akak sebelum nie ok jer bile nk follow blog org lain tp bila bebaru nie akak nak follow blog sesape yg akak nak tak boleh... dh masuk dh akaun akak tu tapi x der fadeback langsung...

Firdaus Kasim said...

aisha : sbb tue kena byk blogwalking, byk benda baru tau kan?

qeel : firz tak pasti masalah akak tue, mungkin internet connection ada prob kot?

Azah Rahaman said...

abg firz,

macam mana nak buat anda miungkin meminati tuu and satu ag, pengkomen yang terbanyak? dah google tapi smua harem jaa, wat tutorial haa, ekeke


p/s: bw ke blog dari ke blog mmg best, jauh bw, banyak ilmu yang kita dapat, apa apa pun, entri yang sgt superb, bagus gak dengan cara guna nama ngan aktif link ja, azza sokong, hiks

pyanz said...

nice.. thanks konsi benda2 ni...
byak paedah nya..
hehehehe

Jerung Gergasi said...

dapat tips yg bagus utk blogwalking. aku baru jer start blog2 ni. malu nk g blogwalking stakat ni. takut tuan rumah tak alu2 kan. hehe. thanx.

Unknown said...

Blogwaling memang bagus. Selalu saya guna bila free2 ... =)

anastasyea's latest post .. Tukar Style Blogwalking | Elak Label Pengguna Autoblogwalking.

izwanyusof said...

tak semua blog ada name / url tu.. kadang2 aku cari gak sebab malas nak login google.. mantap perkongsian ni.. salam perkenalan..

Firdaus Kasim said...

azza : abg, dah buat tutorial yang azza nk tue..

pyanz : thanks.. nnti aq g blog kau yew

Jerung : tak ada istilah malu2 dlm blog.. hehe

izwan : mmg x de.. nk buat mcmana.. huhu

wany said...

huhuhu...yea da tau...mcm tu rupanye yer, tengs firz...mmg padat dan berguna ntok wany yg baru je nk blajo berblogging neh...tengz3...sharing is caring...

ZAIDAHTUL AKMAL said...

Ooohhh..baru tahu..Thanks 4 that info..nak double check jap..
HEARTBEAT Tambah Pendapatan Selain Nuffnang
INCOME HEARTBEAT SETELAH 5JAM

! Sam Posmen ! said...

aku baru je blogging. entri pon tak selalu update sebab sibuk sangat. lebih suka blogwalking baca entri orang lain sambil memberi komen.

memang menarik apa yang kamu ceritakan. info yang perlu di praktikkan :)

Firdaus Kasim said...

wany : sama2.. firz pun mcm dulu gax.. blog ntah papew ntah.. bila byk buat perbandingan dgn blog org, boleh buat penambahbaikan blog snediri.

zyash : sama2..

sam : entri kena selalu update.. kau buat ayat lawak contohnya, itupun dah kira update

Ken Wooi said...

nice tips.. commenting kat blog lain is fun :)

Hafriz Mohamad said...

Ooo... ok2.
mekaseh sebab berikan tunjuk ajar kpd baby2 blogger mcm aku ni. Rupanya banyak lagi yg aku kena blajar brkenaan blogging nih.

InsyaAllah.. suatu hri nt, bleh jd otai blogger mcm bro.. kn3? hehe~

Firdaus Kasim said...

ken : hye ken.. thanks you

hafriz : aq bukan otai la.. huhu.. join blog pun x sampai 4 bulan.. hhee

Yuni Aisyah said...

bgus la daus...keep it up...teruskan berblog...:)

Miz Novexx said...

sangat sangat berguna... memang menarik n saya suka!! ;)

wani said...

sgt2 menarik la... :) sy dh praktikkan..thkns yee....nak tkr2 banner ke? boleh...jom2 hehehe :)

UNICHI YJ said...

thanks for sharing my friend :)

Firdaus Kasim said...

yuni : terima kasih atas sokongan anda, sy baru buat blog 3 bulan.. perlu sgt bimbingan anda.

miz : awkm suka, sy pun suka.. hee~

wani : ok sy curi banner awk skang.. hehe

yanie J : wlcome fren

Puan Besar Shag Yahaya said...

Amboi. Sangat bagus entri ni. Boleh ingatkan Shag sentiasa utk bagi komen yg bernas dan sentiasa jelajah belog org lain :D

Firdaus Kasim said...

tapi blog shaz dah cukup bagus.. x pyh bw pun x pew.. hehehe

laici said...

wohohohooo.. mantop lah bro.. boleh uraikan satu2... ><

wany said...

sharing is caring....tengkiu firz...bnyk tul dpt bljr dari entry neh...lg 1 nk tnya firz, kalo guna read more, kat pages kita pun akan ada read more jgk yer? kalo x nak read more tuh ada kat pages mcm ner eh...

Firdaus Kasim said...

laici : saya byk belajar.. sbb tu leh uraikan.. hehe

wany : setahu firz, kalo kt page x de read more.. kalo ada pun, firz x tahu nk buang mcmana.. kak wany nk buat page ekh?

wany said...

pages yg akak wat bwh header tuh firz, ada read more pulak.. pic2 bby akak upload kat ctu xleh dh nk review

Firdaus Kasim said...

kak, sbnrnya saya bukan lah pakar dalam bidang blog nie.. sy pun masih belajar lagi nie.. cuba akak tanya ciktom.com
sy pun byk tanya kat dia.. hehe

wee said...

thanks for the info Abg Firz!! :)

Firdaus Kasim said...

sama2 adik wee.. hehe.. kalo ada soalan, bgtau yew

afique said...

baru tahu cara betul nak bw. kene inform jugak eh dekat chatbox. haha

Firdaus Kasim said...

afique : kalo benda baik, inform je.. sy tak kisah

cik azeya said...

best best. sy belajar sesuatu dr sini. terima kasih. :)

Lavender Ungu said...

wawawaaa....info yg sgt2 la bagus bg blogger baru cam sayer ni...thnx for d info...manyakkk sukaaa!!!

Firdaus Kasim said...

Azeya : learning is fun rite? hehe

Ungu : ok sama2.. kalo x fhm, add la saya kt fb, kita boleh berbual

pendekar laut said...

smart3..praktik trus!!haha

c.D said...

HYPE bro~thanks 4 d info!!!i really like it!!!hope u can publish more useful information for the beginner blogger like me!!!TQ

Firdaus Kasim said...

Pendekar Laut : bagus2.. take action

CD : orait.. thanks 4 ur support.. i will..

maizalove said...

hai en firdaus kasim..suka baca entry yg ni memang best la..baru tau kan penat kita buat entry tetiba orang komen nice entry pergh..penat mak pikir nak buat n3 panas dan hangit huhu..

rozelt said...

Thanks share info & tips nie..yang part tinggalkan link tu memang x pernah buat..no wonder la kan x pernah dapat feedback..hehe..

Firdaus Kasim said...

@maizalovesusah penat kita, suatu hari nnti, pasti ada orang akan hargainya

Firdaus Kasim said...

@rozeltok, lepas nie buat ya.. lagi satu, sy nasihatkan x pyh la chat kt chatbox..buang masa je.. nnti org fikir spam

shandye. said...

suka blogwalking ketika internet dalam keadaan stabil dan laju je.

klu internet tgh tercungap2... well... layan glee lg baik. hahaha....

btw, betul tips yg awk sediakan tu. especially part name dgn url je utk comment kat blogspot. tp sy prefer guna google account. senang dan mudah...

lelaki [tanpa] emosi

Firdaus Kasim said...

Shandye : thanks 4 leave ur comment
sy sarankan Shan guna backlink yg ajar sbb dpt tingkatkan traffic taw

Zazachan said...

thanks for sharing..nak buat yg last skali tu.huhu

OPS said...

bagus info ne...tuk kekawn yg bru berbloging ne mcm aku...ape2 pen thankz...

aien not alien said...

En.Firdaus, sangat la penuh info yg d'kongsikan...saya baru mula belajar ketuk2 keyboard dalam dunia blogging nh...mencari2 ilmu...hehe.. terjumpa entri nh...thankz ya..

Firdaus Kasim said...

zaza : bagus2.. awk take action cepat.. hehe

Ops : sama2 bro :)

aien : tahniah awk.. awk suka utk belajar

Blog Ilmu said...

owh thanks ye... info berguna ni.. nak test jap..

EVAMATIK PLEBAGAI CORAK

Bactro said...

thank you..bro...

Firdaus Kasim said...

Syakirah : test apa tu? hehe

Bac : sama2 bro

Anonymous said...

perkara basic yg x ramai blogger ambil perhatian...tq....

Tourism Indonesia said...

nice tips..btw met menjalankan ibadah puasa bagi yang menjalankannya

Tourism Indonesia said...

nice tips..btw selamat menjalankan ibadah puasa bagi yang menjalankannya

Firdaus Kasim said...

Sooo : kalo bangunan tanpa tapak yg kukuh, lambat laun pasti akan runtuh

Pet : selamat berpuasa ya :)

cik asam jeruk said...

mekasih..tips yang amat berguna utk blogger baru nk up mcm saya ni..kui3

Firdaus Kasim said...

@cik asam jeruk
kita sama2 belajar..hehe

SITAHjewl said...

thanks for your tips...bg org baru mcm saya, memang sgt2 berguna....tutorial yang mudah dan senang difahami....thanks once again.....

Firdaus Kasim said...

@SITAHjewl
sama2, sekadar berkongsi ilmu je :)

tokAli said...

apa kesan pada rank alexa jika blogwalking

Kentut Berapi said...

Thx bro. saya baru je nak berjinak dengan dunia blogging ni. sambil2 tengah 'blogwalking' ni terbaca entri bro yang ni. terus saya aplikasikan. hehe! Sangat2 berguna untuk newbie macam saya.

Thumbs up!

pelangi isya said...

good job.. leh dapat maklumat yg menarik.. weee~

Unknown said...

info yang sangat menarik, tgh praktikkan kat sini dulu

Teknik Blogwalking Mudah dan Pantas

Unknown said...

Teknik Blogwalking Mudah dan Pantas

miau gebu (gebu ke?) said...

Salam bro,

Sy budak merah lg dgn blog nih. Akhirnya, sy tahu apa itu bw dari entri awk yg pack dgn info utk newby mcm sy. I will follow u.. Thanks :)

Mosumart Design said...

TT, terima kasih, info yg sgt berguna..nice sharing

Kreatif tak design ni?

O-rasa said...

terima masih tuan tanah..saya dah follow blog tuan tanah..kalau sudi jenguk2 la blog saya ya.. blog saya baru lg..
SIAM BUKAN THAI

nik said...

tq firdaus... sgt brguna bg sya sbb sya smlm kna maki hamun kt malaun mna xthu... psal blogwalking gak la... kesian btol la... tq

inasazali said...

best dia entry ni..mmg betul2 kena dgn sy..time kasih info ni

Ishana Balaputra said...

Informasi yang sangat bermanfaat bagi bloger pemula sperti saya..

Lyn said...

Wah...banyaknya akak kena belajar dari Firdaus ni. Jom komen blog akak pulak.

Labi-Labi said...

nice entry yang awak tulis nie sedikit sebanyak dapat menambah dan berkongsi input yang berguna.. InsyaAllah nanti Allah berikan ganjaran atas apa yang anda share ini.. Thanks

Labi-Labi said...

nice entry yang awak tulis nie sedikit sebanyak dapat menambah dan berkongsi input yang berguna.. InsyaAllah nanti Allah berikan ganjaran atas apa yang anda share ini.. Thanks

Labi-Labi said...

nice entry yang awak tulis nie sedikit sebanyak dapat menambah dan berkongsi input yang berguna.. InsyaAllah nanti Allah berikan ganjaran atas apa yang anda share ini.. Thanks

penyuluh perikanan said...

Postingan yg bagus sekali menambah pengetahuan saya dalam dunia bloging
terimakasih ilmu pengetahuan yg bermanfaat.

norasiah said...

post yang sangat menarik dan simple..senang nak ikut.. saya mmg tengah blaja camana nak blogwalking ni..tq

koyo kaki said...

info yg sangat bermanfaat nih boss. terimakasih... nemu cara blog coment nih

koyo detox said...

oo..blog koment spt ini ya..thnk ini sngt membantu pemula spt saya.

Kamilah Permata said...

Terima kasih atas info ini. Sangat membantu untuk orang baru macam saya. Tak reti lagi pasal blogwalking ni..

Mirza Rohizat said...

owh,,baru taw macammne blogwalking nie,terima kaseh banyak!

ummi addam said...

info yang sangat menarik.....mesti cuba semua tips ni....hehe...

ummi addam said...

info yang sangat menarik.....mesti cuba semua tips ni....hehe...

fauzan said...

tak paham la tolong terangkan kalau boleh ade masa datang la blog saya tolong terangkan tau nanti boleh saya exchange link

AZLA said...

Tutorialnya sangat bermanfaat sekali sobat
terima kasih sudah berbagi

lintang said...

terima kasih atas artikelnya dengan membaca artikel it saya jadi tahu cara blog walking yang baik

aishahafiz said...

baru ku tau begitu caranya,,terima kaish kerana berkongsi maklumat untuk bersama...

nora said...

camtu yer..thanks yer..dapat ilmu lg..blog dh buat lama tp on off sbb xreti sgt..skang bru nk bermula semula..time kasih skali lg..

AZLA said...

tutorial yang sangat Okey sobat
terima kasih sudah berbagi

ieta said...

Wa... mmg best la maklumat ni. Dulu2 ms baru berblogging, sy tak follow blog ni. Bg sy, tak penting blogger tahu sy follow atau tak. Komen pun tak berapa nak reti. Sy just letakkan blog encik Firdaus ni, di sidebar sy under title 'Blog hebat dimataku' supaya mudah sy nk blogwalking bila2 free. Hr ni baru sy teringat "eh aku dh follow ke blom blog ni ek?" haha... done follow blog penuh informasi yg menarik ni ^__^

maza said...

Serupa macam jalan-jalan cari makan juga gitew.. hehehe

salmiah said...

alhamdulillah..saya bar lagi dlm berblog nie..info2 di dalam nie byk membantu..baru nak berblogwalking..hehe

kent said...

Terima kasih kerana sudi berkongsi sesuatu yang amat berguna kepada para blogger..

sallyna said...

oo..entry yang sangat berguna bg newbie mcm saya..1st time berblogwalking nih..jmput singgah ke blog saya :)
www.takeurstep.blogspot.com

AZLA said...

hadir untuk nyimak kembali tutorial yg oke ,
trins

mselim3 said...

Assalammualaikum...firdaus,

Terima kasih bebanyak pasal ilmu blog walking nie... kekadang ilmu ini bukan sahaja perlu pada blogger baru...blogger lama pun perlu jugak. Terima kasih sekali lagi..

wassalam

mselim3

Zura Rahman said...

tq for the info.3 cara je tapi kalau digunakan secara efektif ,In shaaAllah boleh tingkatkan treafik.actually berapa blog perlu kita komen setiap hari???utk blogger baru la...5, puluh or ratusan blog sehari?

Anonymous said...

tQ for the info..betul2 membntu para blogger esp yg baru mcm saya..hehe

nurul ain said...

tq for info..betul2 membantu blogger baru mc sy nih..hehe

nad said...

ooo..baru ku tahu cara untuk blogwalking..sebelum ni pakai walking je rumah orang tanpa tau camne caranya..
hihi

ieta mat sa'ad said...

Owhhhh.... baru kakak tahu... camni sepatutnya...
Tapi kan. Ada blogger kata kalo tinggalkan link hidup atau link mati tak elok utk blog. Ye ke?
Jemput beri vadangan kat entri ni dik... Peliknya... Thanka beri panduan bermanfaat ni ya

ieta mat sa'ad said...

paling sikit 10. Lebih sikit 50. Nak lebih lagi, lagi bagus... saya wat yg termampu jer... hihi
Firz, akak praktis2 letak link kat sini. Jangan marah ye

ieta mat sa'ad said...

Ahaha tak jadi plak...

Anonymous said...

nice artikel and usefull,saya tunggu artikel selanjutnya :-)
jangan lupa mampir ke blog saya kak,
dunia-bunda-dan-anak.blogspot.com

intan hanis said...

Good info bro fiz..baru sy tahu cra blogwalking yg betul..:)
Tqvm..

Fadhlan Hilmi said...

Thanks for sharing.. :)

EQA said...

Terima kasih untuk info ini. Baru belajar berblogging. So ini sangat berguna. Jemput2 blogwalking kat tempat saya.

RIDZUAN said...

asalamualaikum tuan empunya blog. time kasih bnyak bnyak atas info tuan. selama nih mati2 saya igt comment pkai google account. patutlah x bnyak traffic pun singgah kat site saya. time kasih bnyak ye tuan atas ilmu yg berguna nih. saya harapkan ilmu tuan akan bertambah2 dan diberkati. in sya allah. amin ya rabb

Encik Kasut said...

Baru tahu skill nk komen guna name n url. Thanks pmilik blog. Byk nye lahai komen kt atas.. Ni mesti otai blogger ni. Sy bginner lg. Bru nk start blogwalking. Long way to go.

Ayu Zalini said...

First entry saya baca pasal blogwalking daei blog Firz. Thank you ya. Blom cuba lagi. Tapi kan kalo yang pasal create link tu, yang nak setting select blog to display, kalo guna phone camana erk?

Ayu Zalini said...

Testing2..nak test pembelajaran yang di ambil dr blog saudara Firz nih ok ke idak...

SHAFIQA AHMAD said...

ok..sy blogwalking sini..hee..jemput la datang blog sy...sy murid bru bljr....

faridah said...

terima kasih atas entry ne....baru je nak berjinak2 dalam dunia blog....baru tau sikit2 cana nak berblogging....ehehe

shahhaslinda said...

Salam.. Terima kasih. Sangat2 membantu untuk saya yg masih baru dalam berblogging..

Fadhliah said...

First info i google pasal blogwalking...thanks for sharing

Galeriku said...

Best tips n info
tq sudi share
Jemput cuci mata di blog saya ya
http://mutiarakiranashoppe.blogspot.com/

JaDa said...

Terimakasih info yang sangat bermanfaat bagi blogger pemula seperti saya...

kifli said...

Entri ni memang bagus. Sejak jadi part time blogger ni dah macam2 dipelajari. InsyaAllah saya pun nak berjaya dlm blogging. Saya mulakan blogwalking di sini

afisya abdul rahman said...

Sangat informative :)... terima kasih

Unknown said...

Thanks untuk tips yang hebat.. Jemput untuk singgah ke blog saya juga.. Jalalboy

shahira said...

Oh, patutlah bil. follower tak bertambah. Thanks for the info:)

abuya said...

great sharing firdaus... berguna utk blogger baru mcm saya ni...

Lelaki Aneh said...

Dari semalam tak tidur. Tak tau nak kemana, tak tahu nak berhenti dimana. Jumpa pula penulisan ni, baik isinya, membantu untuk yang mata dah kabur macam aku ni. Terima kasih bro. Selamat hari raya.

mekngoh said...

Slame ni pergi ke bace blog orang sampai mmg wajib bc setiap entri tapi satu komen pun takde huhu rugi2...ni baru je nak praktikkan. Terima kasih ye

Forsaken Arctron said...

Terima Kasih Info Yang Berguna.. Blogwalking.. Wasup All :D

nisak said...

tq ye awak..info yg sgt berguna bg newbie mcm saya..

jom follow blog saya ibu comel beranak 1..hihi

www.wanisak.blogspot.com

Ita said...

Tq for sharing..

Farina said...

Terima kasih atas info ni. Baru nak bergiat utk blogwalk :)

Boleh baca posting saya kat www.nowilovevitamins.com

Emi baik said...

Salam, saudara firdaus kasim.. best sangat2 tips2 ni... saya share di blog saya ye.... may Allah bless you more :)

Blog Ilmu said...

Terima kasih bagi panduan ni. Memang saya tercari2 cara terbaik untuk blogwalking.
7 Tips Untuk Mudah Dan Cepat Bersalin

Fanny Sheren said...

LIONDOMINO ADALAH SITUS JUDI ONLINE TERPERCAYA DI INDONESIA SERTA BONUS YANG MENARIK DARI AGEN TERBAIK DI LIONDOMINO


BONUS YANG KAMI SEDIAKAN DISITUS LIONDOMINO :
✅ BONUS ROLLINGAN / BONUS TURNOVER 0.3% - 0.5% SETIAP PEMBAGIAN HARI KAMIS
✅ BONUS REFFERAL 10%
✅ BONUS JACKPOT YANG KALIAN DAPATKAN DENGAN MUDAH
✅ BONUS NEW MEMBER HINGGA 200.000
✅ BONUS HARIAN MEMBER HINGGA 500.000
✅ HINGGA BONUS EVENT YANG KAMI SEDIAKAN DI HARI BESAR

LINK UNTUK PENDAFTARAN :

AGEN IDNPLAY TERPERCAYA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim