Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Sunday, 8 May 2011

Hormati Hak Masjid

Masjid al Azim : Selepas penat jalan-jalan kt Melaka,
saya pasti singgah di masjid ini.
Setiap daripada kita mempunyai hak. Hak sebagai pengguna contohnya, sentiasa ingin satu produk/perkhidmatan yang terbaik. Hak sebagai pelajar yang memerlukan tahap pendidikan yang berkualiti. Hak sebagai kanak-kanak yang memerlukan bimbingan dan didikan dari kedua ibu dan bapa. Hak sebagai kucing yang sentiasa ingin di belai dan tidak disakiti (hehe..). Malah, masjid juga mempunyai hak. Oleh itu, kita wajib menghormati hak masjid sebagai tempat yang suci.

Bagaimana mahu menghormati hak masjid? Seperti mana yang kita tahu, sesebuah masjid itu mempunyai tandas dan bilik mandi. Jadi, bilik air tersebut pasti akan di gunakan oleh para musafir atau pengunjung luar untuk melepaskan hajat kerana ia percuma dan secara kebetulan ia lebih dekat dari R&R atau tandas awam. Untuk menghormati hak masjid, mereka perlu menunaikan solat tahyatul masjid iaitu solat sunat dua rakaat. Sabda Rasulullah SAW :
“Sekiranya kamu masjid , maka janganlah duduk sehingga kamu menunaikan solat 2 rakaat” ( merujuk kepada solat Tahyatul masjid )
(HR Imam Bukhari no : 1163 dan Imam Muslim no : 714 )
Kalau kt surau, nak kena solat tahyatul masjid juga ke? Surau atau masjid sama saja fungsinya iaitu sebagai tempat beribadat. Yang membezakannya hanyalah saiz bangunan dan sebagainya.

11 comments:

Dekcik said...

nie masjid al-azim kan..bersih kan masjid nie...

klu free singgah..

http://sweetchoc91.blogspot.com/2011/05/owh-lelaki.html

Mohd Yusuf said...

surau pun bleh solat tahiyatul masjid ke....aku igt masjid nie yg boleh solat Jumaat je...

Firdaus Kasim said...

dekcik : yup! awk duk kt melaka ekh?

yusuf : surau dan masjid sama je fungsinya..

Khai said...

jom singgah sini...Video Fasha Sandha Bogel

Ceqla (Kamarul Azri) said...

cantik tgk dari luar....
blm pernah singgh kat sana lagi

Firdaus Kasim said...

Khai : x nk tambah dosa.. hekhek!

Ceqla : kalo dtg melaka, singgah la.. hehe

zik said...

sembahyang jumaat kat masjid nih ker??? lama tak pergi... last tahun 2009 masa praktikal...

merahitujambu said...

jom tgok pemenang contes triple a shop..adakah anda penah join??

nur aisya humaira said...

Assalam fir...:)

huhu..jarg benor aisya solat tahayatul masjid..:)

p/s :yg fir comment kat aisya tu...

takpe laa,aisya buat sendiri ehh..time kasih,fir..:)

Ramli said...

Bersama2 kita melawat rumah Allah nie. Amin. Peringatan untuk diri sendiri.

wasitahdelima said...

Sejuk mata memandang mesjid ni... Kunjungilah masjid setiap hari.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim