Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Tuesday 25 January 2011

Bagaimana Solat Ketika Sesat Dalam Hutan



Cuba bayangkan ketika anda pergi camping ke dalam hutan bersama rakan-rakan atau dengan pasukan pengakap, anda ditugaskan untuk mencari kayu api untuk membuat unggun api. Tiba-tiba anda tersesat dan tidak jumpa jalan ke tapak perkhemahan. Lebih-lebih lagi masa itu langit sudah gelap. Anda pasti akan berasa panik dan hilang arah panduan. Kini anda hanya boleh minta pertolongan dari Allah SWT dengan melakukan solat hajat. Tetapi macamana nak solat jika tidak tahu arah kiblat? berikut merupakan panduannya : 


  • Jika kita tersesat di dalam hutan di waktu malam sedangkan kita tidak dapat mengesan arah kiblat ketika itu, maka kita boleh berpandukan bintang-bintang yang ada di langit. Namun jika bintang-bintang pun tidak kelihatan kerana cuaca mendung ataupun berjerebu, ketika dalam keadaan darurat itu maka kita bolehlah menghadap ke arah manapun yang kita anggap betul ketika itu, kerana yang paling penting saat itu adalah kiblat hati iaitu kepada Allah SWT. 
  • Dari Amir bin Rabi'ah, ia berkata: Kami pernah bersama Nabi SAW. pada suatu malam gelap, lalu bingung menentukan arah kiblat, lalu kami solat. Maka tatkala terbit matahari, ternyata kami solat tidak menghadap kiblat. Lalu turun ayat "Maka kemanapun kamu menghadap, disitu ada keredhaan Allah." (Riwayat Tirmizi)







6 comments:

Firdaus Kasim said...

thanks nace!!

ayienchan said...

gud info (:

HazHand said...

yups!! btol3!! aku sokong..
ngadap je mn2,blh kan...

Firdaus Kasim said...

yup! mana2 pun boleh keadaan umat zaman sekarang nie.. kt umah pun mls nk solat, apatah lg kt dlm hutan? hehe

Zuraini said...

owhh.. thanks! :D

Firdaus Kasim said...

@Ms Z
sama 2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim