Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Sunday 3 July 2011

Jangan Buat SPAM Event Facebook

Penat padam event, baru kosong 
Terdapat segelintir blogger yang mengeluh bahawa walaupun dia dah banyak membuat pengiklanan di facebook, tetapi hasil dari hasil yang join contest/giveaway yang di anjurkan amat sedikit bilangannya. Hal ini terjadi kerana dia telah melakukan SPAM! Klik sini untuk mengetahui apa itu SPAM. Dulu SPAM dilakukan di emel, tetapi trend sekarang, ramai yang tidak sedar bahawa mereka telah melakukan SPAM di Facebook rakan mereka.

Event di Facebook digunakan untuk memberitahu kepada pemilik facebook tersebut tentang upacara/aktiviti/perhimpunan yang melibatkan sesama rakan atau keluarga. Contohnya, majlis perkahwinan, jemputan makan malam dan sebagainya. Untuk rakan blogger pula, event di gunakan untuk menjemput pemilik facebook itu menghadiri blogger gathering dan lain-lain.

Oleh itu, event di facebook tidak sesuai di gunakan untuk kepentingan individu itu sendiri seperti contest, menjual barang, membuat undian dan sebagainya. Jika anda melakukan spam, usaha anda itu adalah sia-sia malah memberi imej buruk terhadap blog atau produk anda kerana ia telah mencabul privasi wall facebook rakan anda. (mereka tidak berminat dengan contest, undian, produk yang tidak berkaitan dengan diri mereka yang masuk ke dalam event facebook)

Cara yang betul untuk melakukan promosi di Facebook ialah dengan mengiklankannya di group blogger, fan page dan di wall facebook anda sendiri. Dan jika tetap mahu membuat event, sila pilih rakan anda yang ada potensi untuk dijadikan prospek

8 comments:

Terbelog said...

btl bro
kalo kali pertama dpt spam ok lg
sebagai info
tp kalo dah byk kali
jd sampah plk

Unknown said...

aku x pernah lah buat spam kat situ tapi kalo d my group sendiri adlh n di group2 yang banyak followers tapi bukan nya berspam begitu aje..bagus entry ni bro untuk menyedarkan sesiapa yg kaki spam...cara menambah 7 colum untuk iklan bawah header blog
antara icon-icon facebook yang mungkin anda belum tahu

Miecyber said...

Peringatan untuk diri saya.Thanks Bro...

Menambah Trafik Dengan Oh!Belog

shandye. said...

dolu2 masalah spam pada ruang komen blog, spam pada emel...

ini spam di ruangan events plak. memang menyakitkan hati....

Firdaus Kasim said...

Tebelog : taw x pe :(

Jo : rilek bro, aq pun pernah buat spam! haha.. zaman jahilliah dulu

Mie : dan sy juga :)

Shandye : kena juga ke? hehe

Happy walker said...

same too.. >.<

Firdaus Kasim said...

@Mr Lonely
same too?

Unknown said...

friends event tu kira spam juga ke? lol..

for your information. facebook friends event tell you that you need to do an event unless a few in a week. i means Get A Life. no just facebooking. if you dont like it just press the X button.

Promotion a product. yes no way man.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim