Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Tuesday 27 September 2011

Perbezaan Jika Tidak Melakukan Puasa 6

Wallpaper khas dari firdauskasim.com sempena syawal tahun ini
Pejam celik sekejap je dah nak habis bulan Syawal.. Mungkin minggu depan adalah hari terakhir ada orang buat open house.. setiap minggu lepas balik dari kampung, ada je jemputan open house dan jamuan raya kt tmpt kerja.. sampai dah muak makan sate, lemang, dan lain2.. huhu.. Kalau dengar lagu raya sekarang, teringat keseronokan di ambang raya dan di pagi raya.. masa tu je memang meriah! hehe.. 

Pada bulan syawal ni, mesti ada yang buat puasa 6 dan mesti ada yang tak buat kan? Memang tak boleh rasa lapar langsung korang ni kan? asyik nak rasa selesa je.. huhu.. Apa korang rasa kalau tak buat puasa 6 tahun ni, padahal tahun lepas korang buat? Ada rasa beza x?

Sebenarnya, puasa 6 ni sunnah Nabi SAW, kalau buat dapat pahala, kalau tak buat tak dapat apa2.. yang paling best, kalau kita puasa 6 dengan bersungguh2, pahala yang Allah SWT bagi seolah2 dia puasa setahun penuh! Kita kena yakin dengan janji2 Allah SWT sebab itulah iman. 

Tetapi, dengan puasa 6 ni, ia baik untuk kesihatan kita sebenarnya. Macam lepas kita bersukan, mesti kita akan lakukan senaman ringan bagi menyejukkan badan dan untuk mengelakkan otot menjadi renggang. Begitu juga dengan puasa 6, kita kena puasa beberapa kali selepas puasa penuh di bulan Ramadhan supaya perut kita dapat beroperasi dengan baik tanpa ada rasa sebarang kejutan. 

Kalau kita tak puasa 6, lepas lunch, kita akan rasa cepat mengantuk dan letih sebab otot perut kita memerlukan oksigen yang banyak untuk proses penghadaman. Maklumlah, dah lama rehat, mesti perut kita akan bekerja lebih bersungguh2 dan penuh komitmen! hehe.. berbanding dengan orang yang puasa 6, tubuh badan dia akan rasa 'ringan' dan senang untuk bergerak sbb perut tak melakukan byk kerja.

Jadi, penting x puasa 6 ni? kepada sesiapa yang belum puasa 6, jom kita puasa esok! eh! silap, dah nak habis bulan syawal daa.. hehe.. tapi takpe, kita juga boleh puasa sunat hari isnin dan khamis.

1 comment:

Cik Puan Kocik said...

Gambar Masjid tu macam masjid kat area Jitra Kedah je ... cantik view dia!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim