Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Saturday 3 September 2011

Jurukamera BERNAMA Terbunuh Di Somalia

Pegawai Keselamatan di Somalia memberitahu bahawa seorang jurukamera dari Malaysia (BERNAMA) telah terbunuh dalam satu serangan tembakan di Wilayah Somalia, Mogadishu. Mangsa yang bernama Noramfaizul Mohd Nor. 39 tahun telah ditembak mati oleh African Union ketika berada di dalam sebuah trak.

Sebelum kejadian berlaku, Allahyarham bersama dengan Kelab Putra 1 Malaysia dimana mereka ingin balik ke hotel penginapan setelah melakukan misi bantuan kemanusian di Somalia. Punca kenapa mereka menembak trak itu masih lagi dalam proses siasatan Pihak Berkuasa Somalia. 

Sementara itu, seorang lagi wartawan telah mengalami kecederaan di lengan beliau dalam serangan mengejut itu. Mangsa, Aji Saregar Mazlan kini telah mendapatkan rawatan di sana sementara menunggu masa untuk pulang ke tanah air.

Sumber : BBC dan AFP

Gambar misi kemanusiaan oleh Kelab Putra 1 Malaysia
Begitulah risiko yang terpaksa di hadapi oleh sesiapa sahaja termasuk wartawan yang berada di negara yang sedang bergolak seperti di Somalia. Pengorbanan Allahyarham dalam memberi bantuan kemanusiaan di Somalia sangat mengagumkan. Semoga Allah SWT merahmati roh beliau.

Kes yang melibatkan kematian insan yang tidak berdosa yang hanya ingin membuat laporan tentang perkembangan pergolakan di negara yang terlibat sebenarnya sudah lama berlaku apabila telah ramai wartawan asing yang terbunuh ketika membuat laporan di negara yang sedang bergolak seperti di Iraq, Palestin dan Israel. 

Disebabkan risiko yang terlalu bahaya, di harapkan wartawan yang ingin membuat liputan di negara bergolak perlu mendapatkan latihan ketenteraan yang secukupnya sebelum diluluskan untuk membuat liputan disana. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim