Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Tuesday, 6 September 2011

Kisah Adam Dan Facebook

Adam, 24 tahun, memiliki rupa paras yang kacak, merupakan seorang lelaki yang berbudi bahasa dan tidak suka bersosial walaupun dia tinggal di kotaraya metropolitan di mana gaya hidup warga kota sangat bebas. Disebabkan gaya hidup Adam yang begitu rupa, dia sukar mendapat teman wanita idamannya. Rata-rata gadis di kota ini sudah tidak memiliki sifat perasaan malu dalam diri mereka. Kebanyakkannya terlalu mengikut gaya hidup Barat yang bebas dan sosial.

Facebook merupakan laman sosial secara maya yang sangat di gemari rakyat Malaysia. Adam juga tidak ketinggalan bersosial secara maya di Facebook lagipun dia sudah memiliki akaun Facebook sejak menuntut di sekolah menengah atas tunjuk ajar rakan karibnya. Kalau dulu Adam menggunakan Facebook semata-mata mahu mencari rakannya yang sudah terpisah sejak sekolah rendah, tetapi kini Adam ingin menggunakan Facebook untuk 'mencari' bakal isterinya.

Setiap kali online, selain bersembang bersama rakan2 melalui laman chat, Adam juga tidak terlepas memandang setiap profile picture gadis-gadis yang berada di 'wall' facebooknya, mana tahu kalau ada yang tersangkut, pasti adam akan mengkaji gadis itu di bahagian info, wall dan photonya.

Gadis-gadis yang 'free hair' langsung tidak berkenan di hati Adam. Walau sebaik mana pun dia, tetapi jika dia melanggar suruhan Agama yang mewajibkan setiap perempuan menutup aurat, pasti dia tidak berkenan juga. Adam juga ada terpandang gadis comel yang memakai tudung.. "Pompuan macam ni la baru sweet" bisik Adam bersendirian. Lantas Adam melihat info, kot2 dia ni single ke? Yes! dia ni single lagi. Lepas tu adam melihat pula wall nya untuk membaca setiap komen dia. "Em, berbudi bahasa je semua komen dia ni, bagus2" desus Adam lagi.

Adam mula tertarik terhadap gadis comel ini.. tetapi alangkah hancur dan berkecainya hati Adam apabila melihat gambar2 nya di photo. Hampir kesemua gambarnya memakai tudung, tetapi hanya ada dua sahaja gambarnya yang 'free hair'. "Agh.. tak jadi.." keluh Adam sendirian.

Sudah banyak kali dia melihat gadis sedemikian rupa di Facebook. Gambar di Profile Picture bukan main sopan lagi dengan memakai tudung, tetapi dia memakai tudung bukan kerana Agama. Buktinya terselit juga gambarnya yang free hair. Adam yang semakin matang sudah sedar bahawa Facebook sudah lagi tidak relevan. Dosa dilakukan tanpa disedari, matanya bebas memandang wanita yang ajnabi, tidak elok memandang aurat wanita walau sehelai rambutnya. Lagi pun, Facebook menyebabkan semakin ramai orang leka dan aktiviti sosial yang sihat tidak berlaku lagi seperti zaman dulu. 

Kini, Adam hanya pasrah pada jodohnya. Baginya, jika Allah SWT telah tetapkan jodoh untuknya, tiada siapa boleh menghalang. Pendirian Adam tetap tegas, dia hanya 'couple' bukan untuk suka2, tetapi lebih kepada menjadi gf nya sebagai isteri... dan Facebook, tidak digunakan untuk mencari gf. 

5 comments:

asamasin said...

nice entry.. :D

Ayuni said...

haah, slalu camtu.....

Apa itu SEO said...

nice info....

Firdaus Kasim said...

tq.. ada siapa nak bantah x? hehe

asraff said...

mmg ada yg mcm tu....abaikan ja...cari yg betul2 ok....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim