Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Friday 26 August 2011

Tutorial Membayar Zakat Fitrah

"Sesungguhnya Rasullullah SAW mewajibkan zakat fitrah daripada muslim, baik hamba atau merdeka, lelaki atau perempuan, iaitu sebanyak segantang kurma atau gandum ” ( Hadis riwayat Bukhari dan Muslim "
Haa.. dah banyak kali asyik buat tutorial pasal blog, kali ni bagi lain sikit, saya akan ajar bagaimana membayar zakat fitrah step by step.. hehe.. gurau je.. Sebenarnya ramadhan pada tahun ini adalah kali pertama saya membayar zakat fitrah, maklumlah sebelum ni jadi student, masih lagi dalam tanggungan keluarga, so ibu atau bapa kita yang bayar zakat fitrah ni.

Jadi, selepas bekerja sendiri, sayalah kena tanggung diri sendiri, so kena bayar zakat fitrah untuk diri sendiri. Semasa duduk di kerusi hendak bayar zakat, saya memang tak tahu apa nak buat, so terpaksa tunggu tuan amil yang memulakan bicara. 

Gambar : Tokobakso
Kadar zakat untuk tahun ini ialah sebanyak RM7 untuk seorang tanggungan. Jika anda mempunyai 5 tanggungan, maka kena bayar RM7x5. First step yang kita kena buat ialah berjabat tangan dengan amil untuk proses akad. Teks semasa proses akad telah disediakan, so kita just baca teks tu je.

Selepas selesai akad, wang zakat perlu diserahkan kepada amil. selepas itu, amil akan membaca doa dan kita hanya perlu mengaminkan. 

Jadi, kepada sesiapa yang dah bekerja tu, adalah tanggungjawab anda untuk membayar zakat kerana ia adalah salah satu rukun Islam. Dan ia adalah satu kewajiban!

2 comments:

Unknown said...

wah cara ni lebih senang yer bro..

Firdaus Kasim said...

@josrevalution
bukan je senang, tapi byk pahala leh dpt :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim