Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Wednesday 22 December 2010

Malaysia Layak Piala Dunia 2014?



Cuba bayangkan Malaysia ke Piala Dunia, sudah pasti dengan semangat nasionalisme yang ada, rakyat negara ini akan berasa begitu bangga dan amat teruja sekali. Sudah tentu sambutannya lebih luar biasa berbanding sambutan ketika Malaysia buat pertama kali memenangi Piala ASEAN (AFF Suzuki Cup).


Layak ke piala dunia bagi negara asia adalah satu perkara yg amat susah. Sesebuah pasukan yang ingin melepasi kelayakan perlu betul-betul kuat dan konsisten untuk mengharungi tempoh perlawanan kelayakan yang panjang dan banyak peringkat.
ini adalah disebabkan oleh jumlah negara asia yang sangat banyak untuk merebut 4 slot ke piala dunia.

Kita tak boleh nak samakan negara kita dengan New Zealand. NZ terkuat dalam rantau nya selepas ketiadaan australia. juara kelayakan dari oceanic hanya perlu menghadapi perlawanan play-off. ada nasib layaklah pasukan tu.

Berbanding kita Malaysia, kita ada kelayakan peringkat 1. peringkat 1 dah kalah-mati dah. Kalah habis lah. kalau menang kena masuk ke peringkat 2. dah lah tempoh masa antara perlawanan pertama, kedua dan berikutnya itu mengambil masa yang lama. Amat susah untuk mengekalkan konsistensi sesebuah pasukan yang tidak kuat seperti Malaysia. 

Bila dah lepas peringkat 2, 10 pasukan terbaik Asia dikumpulkan dalam 2 kumpulan kelayakan akhir. Sampai disini baru semua pasukan tu sama taraf dari segi kekuatannya. kalau mood pasukan tengah baik, semangat tengah meninggi jadilah macam Korea Utara yang berjaya mengharungi kesemua perlawanan kelayakan akhir untuk tampil ke Piala Dunia Afrika Selatan 2010

So, nak layak ke piala dunia, konsistensi pasukan perlu mantap sebab kita bakal mengharungi tempoh kelayakan yang panjang. Tapi kalau semangat pemain malaysia kuat, tak mustahil kita berjaya melakukannya jika kena cara dan strateginya. 





Info Bolasepak Malaysia
Nickname(s) : Harimau Malaya (Malayan Tiger)
Association : Football Association of Malaysia
Confederation : AFC (Asia)
Head coach : K. Rajagopal
Asst coach : Tan Cheng Hoe, Faozi Mukhlas, Rustov Bozik
Captain         : Mohd Safiq Rahim
Most caps : Soh Chin Aun (252)
Top scorer : Mokhtar Dahari (125)
Home stadium : National Stadium, Bukit Jalil (Kuala Lumpur)
FIFA code : MAS
FIFA ranking : 144
Highest FIFA ranking : 75 (August 1993)
Lowest FIFA ranking : 170 (April 2008)

 Home Kit

            
Home & Away Kit


Tanah tumpahnya darahku

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim