Home
My Service
Sewa Iklan
Banner Exchange
Site Map
About Me
Isu
Tutorial
Agama
Sukan
Personal

Sila Klik Untuk Maklumat Lanjut

Safira Printing

Wednesday 28 December 2011

3 Cara Mudah Buat Duit Melalui Blog

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca blog firdauskasim.com. Pertama sekali saya ingin mengucapkan tahniah kepada anda kerana anda adalah antara pembaca blog yang terawal dapat melihat header blog terbaru saya :) dan sebagai hadiahnya, saya akan berkongsi dengan anda 3 cara yang mudah untuk buat duit melalui blog :)

Jom buat blog untuk merasi duit baru ini.. hehe!
Blog bukan sahaja boleh dijadikan sebagai hobi yang berfaedah (dengan cara bukan membuat entri yang menyentuh sensitiviti agama, bangsa dan negara) tetapi juga boleh dijadikan pendapatan sampingan. Jika anda pernah dengar bahawa sesetengah blogger boleh menjana pendapatan yang lumayan melalui blog, ketahuilah ia bukan semudah yang disangka. Anda perlukan usaha dan kelainan untuk membuat blog yang dapat menjana pendapatan. Usaha tangga kejayaan! (motto masa sekolah rendah dulu.. hehe!)

1. SYARIKAT PENGIKLANAN
Jika anda ingin membuat duit secara konsisten, anda wajib mendaftar dengan syarikat pengiklanan seperti Nuffnang atau Advertlets. Syarikat pengiklanan seperti Nuffnang adalah orang tengah antara Pengiklan (Advertisor) dan Para Blogger (Publisher). Pengiklan seperti Celcom akan membayar kepada Nuffnang untuk menguruskan kempen pengiklanan mereka melalui sosial media (blog). Dan Nuffnang pula akan menyediakan banner iklan untuk diletakkan di blog yang berdaftar dan setiap pengunjung yang klik pada banner iklan tersebut di blog anda, maka wang sebanyak RM0.20 sehingga RM0.50 akan di kreditkan ke dalam akaun anda di Nuffnang.

Untuk meraih pendapatan yang maksima daripada syarikat pengiklanan tersebut, blog anda haruslah mempunyai pengunjung yang banyak. Untuk menarik pengunjung yang banyak, blog anda haruslah lain dari yang lain dan best! Klik sini dan sini untuk tips bagaimana meraih pendapatan maksima dari Nuffnang. 

Ada satu sahaja yang saya tertinggal untuk tips tersebut, iaitu anda juga boleh membuat banyak blog yang mempunyai pengunjung yang banyak. Bayangkan jika anda mempunyai 300 pembaca blog, pasti 3 orang akan klik pada banner iklan tadi ( 3 x RM0.20 = RM0.60). Jika anda ada 20 blog, maka anda boleh meraih RM12 sehari. 

Saya sarankan anda supaya mendaftar di Nuffnang kerana ia adalah syarikat pengiklanan yang mempunyai kredibiliti dan popular di kalangan blogger berbanding Advertlets yang mempunyai reputasi yang buruk apabila banyak blogger mengadu tidak mendapat bayaran daripada syarikat berkenaan.

2. SEWA IKLAN
Contoh ini anda boleh lihat sendiri di blog saya. Jika anda mempunyai traffic blog yang baik, maka ia akan menarik minat usahawan untuk meyewa banner iklan di blog anda. Selain mempunyai traffic blog yang baik, anda juga harus meletakkan banner iklan tersebut pada tempat yang sangat strategik dan menawarkan harga yang berpatutan supaya ia dapat menarik minat pengiklan untuk meyewa iklan di blog anda. Jika blog anda berkisarkan tentang dunia permotoran, pasti usahawan penjual/dealer kereta berminat untuk mengiklankan tentang kereta yang mereka jual pada blog anda. 

3. SERVIS
Jika anda mempunyai kemahiran atau skil, anda boleh menawarkan servis anda tersebut melalui blog. Contohnya jika anda seorang designer, anda boleh menawarkan servis membuat design blog, banner dan sebagainya. Anda haruslah meletakkan portfolio atau sample supaya bakal pelanggan percaya dengan kemahiran yang anda miliki. 

Sebenarnya banyak lagi cara-cara membuat duit melalui blog. InsyaAllah saya akan kongsikan dengan anda pada masa akan datang. Jika anda mempunyai soalan, boleh komen di bawah. Terima kasih. 

5 comments:

daimpressive said...

Blogwalking dari blogger2 di

http://suaraserak.blogspot.com

Serak Itu Suatu Abstrak, Nampak Nyata, Boleh Dirasa, Kedengaran Ada, Tapi Fizikalnya Tiada. Arena perkongsian ilmu dan budi.

widiea azira said...

okey..ilmu yg sgt bagus

Unknown said...

macam mana nak letak banner iklan dekat blog ye?

Firdaus Kasim said...

Rozuan : boleh letak guna add a gadget. emel sy untuk mendapatkan kod dia firdauskasim89@gmail.com

ZalinZalina said...

Tak rugi masuk blog awak ni..tq :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Entri Rakan Blogger. Apa Yang Terbaru?

! Firdaus Kasim Hak Cipta Terpelihara.
Themes designed by Firdaus Kasim